Mikalla ilmeni ongelmia tiistaisella Joensuun reissulla. Ohitustilanteessa mopo ei vastannut kaasuun. Tarkemmin ottaen vastasi: kierrokset nousi mutta liikettä ei tapahtunut. Ongelmaa pähkäillessä lopputulema oli että kytkin taitaa luistaa. Ongelma ilmeni vain vitos ja kutos vaihteilla. Ongelma katosi kotimatkan aikana, mutta vaivaamaan se jäi sen verran että se pitää selvittää ennen seuraavia seikkailuita.
Tutkailu guuggelissa tuotti diagnoosiksi joko öljyn tai kytkinnesteen vuotamisen kytkinlevylle. Epätodennäköiselle tuntui kytkimen kuluminen, vaikka ajo on ollut aika kuluttavaa tänä vuonna.
13.8.2015
Tänään aloitin pyörän purkamisen ja ongelman tutkimisen. Ensimmäisenä tarkistin kytkinlevyn kunnon ja onko siellä silminnähtävää nestettä. Tutkailemaan pääsi helposti kun irrotti startin. Kytkinlevy näytti hyväkuntoiselle, eikä silmin havaittavia nestejälkiä ollut. Näin ollen jätin öljyvahingon pois laskuista. Neste on mitä ilmeisemmin kytkinnestettä, joka vuotaa ilmeisesti kytkimen työsylinteristä. Kytkinneste haihtuu lämmön noustessa riittävästi, öljystä jäisi jälkiä.
Jotta pääsee työsylinteriä tarkistamaan ja vaihtamaan joutuu pyörää vähän purkamaan. Purkaminen oli tosi nopeaa, saas nähdä miten saan sen vielä kasaan. Pyörästä irtosi penkit, tankki, takapyörä sekä takaiskari, kurkut ja muutamia muita pikkuosia. Nyt pyörä pitäisi olla purettu asentoon, jossa se menee kahtia ja perä nousee kohti kattoa.
Lopetin homman tältä erää vielä kun voimia oli jäljellä. Väsyneenä saa yleensä enemmän vahinkoa kuin hyötyä aikaiseksi. Hommaa täytyy jatkaa toinen kerta. Varmaan varaosat menee tilaukseen, vaikka diagnoosi ei ole täysin varman. Rankka ajo ja 14 vuotta sekä 125tkm tekevät kuluvat osat jo aika loppuunajetuiksi, eikä työsylinterin vaihtaminen näin täysin hukkaan mene, vailla vika ei tällä kertaa siinä olisikaan.
Mopo parin tunnin purun ja ensimmäisen illan jälkeen.
17.8.2015
Päätin jatkaa vian selvittämistä ja purkaa lisää pyörää. Löytyikin vielä pari mutteria, mitkä avaamalla sain rungon nostettua huoltoasentoon. Illan purkutehtävään ei mennyt kuin tunti.
Huoltoasennossa olikin helppo päästä käsiksi itse työsylinteriin. Työsylinterin ”kolo” oli aavistuksen kostea ja myös itse sylinteri oli märkä. Kun liikuttelin työsylinteriä meisselillä niin siitä tihkui vähän nestettä. En tiedä kuuluuko siitä vähän valuakin vai pitäisikö työsylinteri olla täysin kuiva.
Vielä pitänee purkaa se sylinteri osiin ennen uuden tilaamista.
Bemmu häntä pystyssä huoltoasennossa.
Peräaukko jossa sylinteri majailee.
Työsylinteri on mahdollisesti purettavissa.
Työsylinteri märkii kun sitä painelee.
18.8.2015
Tänään homma jatkui ja purin mopoa vähän lisää. Akku koteloineen irtosi sekä pakoputken pätkät ja kaasuvaijerit. Ainut suunnittelukukkanen purettavuuden näkökulmasta on ollut kaasuvaijereiden kiinnitys akkukotelon pohjaan. Tämä aiheutti sen että kaasuvaijerit piti irroittaa ja säädöt menivät näin ollen sekaisin. En tiedä oisko sen voinut jotenkin välttää.
Vaihdelaatikon irrotukseen ei ollut virallisia ohjuritappeja vaan niiden virkaa ajoi kaksi pulttia, joissa oli vain vähän kierrettä päässä. Pulteista oli tietty vetästy päät pois että siitä voi liikuttaa laatikon pois paikaltaan.
Laatikkoon piti rakennella tuki tunkista kun en tiennyt paljonko se painaa. Tulipahan samalla ikivanhat jääkiekot hyötykäyttöön. Laatikko irtosi aika kevyesti, pikkuisen piti antaa napua että sain sen hyvin liukumaan. Laatikko kaardaaneineen ei hirveästi painanut ja sain paketin turvallisesti maahan.
Purin kytkinlevyn irti asetelmasta. Levyä on jäljellä vielä 5,3mm kun vaihtoraja on 4,5mm. Kunto näyttää muutenkin hyvälle, eikä siinä ole lasittunutta pintaa. Levy menee kuitenkin vaihtoon, kun kerta olen sen irti saanut.
En tiedä vaihtuu samalla myös uusi kytkimen työsylinteri.
Nyt kun kaikki osat on purettu alkaa pikkuisen jännittämään saako ne enää kasaan. Kasaaminen on ulkomuistin varassa, toki käytössä on manuaali, mutta siellä ei kaikkien johtojen ja letkun reittejä ole esitelty.
Tässä vaiheessa minulle ei ole 100% selvää mikä luistamisen on aiheuttanut.
Laatikko irtoamaisillaan, jääkiekot hyötykäytössä.
Paineasetelma, kaikki näyttää siistille.
Talouspaperituppoja vähän joka reiässä.
24.8.2015
Tänään tuli purettua loputkin kytkimen toimintaa vaikuttavista osista. Purkuun meni siis myös kytkinkahvassa sijaitsevat pääsylinteri. Homma oli sinällään helppo, mutta kohtasin ainoan ruuvin joka ei suostunut aukeamaan. Ruuvi pitelee kytkinkahvan suojakuorta. Kuori piti lopulta repiä irti ja siitä murtui pieni pala. Se ei varmasti tule meno haittaamaan.
Nyt kun kaikki kytkimen toimintaan vaikuttavat komponentit on irrotettu ja purettu pienimpiin mahdollisiin osiin on aika tehdä selvitystyön johtopäätöksiä. Missään ei näy silmin havaittavaa vikaa. Osia en aio rueta vaihtamaan tuurilla, vaan täytynee tyytyä kasaamaan pyörä. Jospa se vika tulee paremmin esiin.
Seuraavana tulee eteen mopon ajokuntoon saattaminen. Se alkaa varmaankin ensi viikolla kun muutama uusi ruuvi ja tiiviste saapuu.
Leave a Reply