Kehnohkosti nukutun yön jälkeen Sami nousi puoli kahdeksalta ja ehti mm. voidella prätkän ketjut ennen kuin Jaakko kömpi teltasta. Aamupalan jälkeen purettiin rauhalliseen tahtiin (lue: harjaantumattomasti) teltat ja pakkailtiin pyörät hyvässä kelissä.
Sääennuste näytti yllättäen hyvää säätä lähes koko päivälle joten liikkeelle päästiin ilman sadeasuja! Koneet saatiin käyntiin noin 10.15 ja pienen asvalttisiirtymän kautta siirryttiin soralle ja mukaville metsäautoteille.
Reilun tunnin jälkeen pidettiin pieni tauko ja samalla laskettiin Jaakon pyörän rengaspaineita reilusti alemmaksi. Muutos auttoi ja pyörän käytös soralla parani. Se olikin tarpeen sillä reitillä oli paljon metsäautoteitä ja pieniä sorateitä. Yhdessä kohtaa eteen tuli ”Yksityistie, ajo kielletty” -kyltti ja luonnollisesti käännyimme siitä takaisin. Tästä sen sijaan jatkoimme.
Tuossa mainitun sillan kupeessa Sami ja Mika pitivät lounastauon pari vuotta aiemmin matkalla Rukalle.
Muun muassa tuon muiston myötä mutta usein muutenkin tällä reissulla on muisteltu Mikaa ja yhteisiä ajoreissuja hänen kanssaan. Niitä muistoja on kyllä paljon ja onneksi niitä on täällä blogissa taltioituna.
Reilun parin tunnin ajon jälkeen nautittiin lounas pienen lammen rannalla, keittimellä valmistettujen pussiruokien muodossa. Oli kyllä huikean mukavaa lounastaa kauniissa luonnossa!
Lounaalta lähtöön liittyi pieni ajohaaste Jaakolle, polulta piti päästä takaisin tielle rinnettä ylös pehmeässä hiekassa. Eka yritys päättyi takarenkaan sutimiseen ja kaivautumiseen hiekkaan. Toisella yrittämällä homma onnistui hienosti, Sami auttoi hieman työntämällä.
Tästä jatkettiin pari tuntia todella mukavilla teillä, joskin lähellä Hossaa ajettiin 20 kilometriä sepelillä mikä ei ole kovinkaan mieluinen alusta. Hossassa suoritettiin tankkaus perinteisellä mallilla eli sisältä piti ensin käydä pyytämässä bensamittari päälle ja vasta sitten voitiin tankata. Samalla pidettiin pieni tauko ja Sami kävi ostamassa paristot SPOT-satelliittipaikantimeen sekä lisäsi Husseen moottoriöljyä.
Hossan tienoilla vaihdoimme TET-reitiltä AT-rallin reitille. Ensimmäiset puolitoista päivää olemme siis nautiskelleet TET-reitistä ja nyt Hossan-Taivalkosken korkeudella tarkoituksena on kiertää tämän vuoden peruuntuneen AT-rallin reitti ennen paluumatkaa. AT-rallin reitti alkoi tosi pitkällä pätkällä sepeliä ja epäilimme jo reittimestarin menettäneen viimeisetkin kaverit mutta sitten sitkeys palkittiin ja saavuimme huikealle osuudelle. Se kulki ensin kangasmetsässä kapeana hiekkapohjaisena tienä ja nousi sitten upealle harjanteelle lampien väliin! Todella komeaa maastoa ja huippu tie ajettavaksi matkaenskalla!
Tuosta matka jatkui tavallisena hyvänä tienä (metsäautotiet ja soratiet) kunnes sadekuuron yllätti ja puimme ensi kertaa tälle päivälle sadeasut. Kello oli tässä vaiheessa jo iltaseitsemän ja Samilla energiat vähissä joten vajaan 100km pikkutielenkin sijaan päätimme oikaista Taivalkoskelle ja syömään. Ruokailimme Kosken Torpparissa ja samalla mietimme yöpymisvaihtoehtoja. Koska yöksi ja ehkä aamuksikin oli luvassa sadetta, päädyimme edulliseen hotellimajoitukseen asuntohotelli Ruskaan. Siellä pääsimme saunaan mikä huipensi upean päivän hienosti!
Lietuankoski (Kuhmo) – Taivalkoski, 370km, 10 tuntia.
Leave a Reply