Savolaisia surautuksia moottoripyörillä - Random adventures on motorcycles

2018 Reissut

Altai 2018 videokooste

Päivä 1

Kuopio-Värtsilä-Vytegra 730km, 12h

Videolla ensin saapuminen rajalle Suomen puolelle. Sitten ajellaan rajan jälkeistä tietyötietä jota on 40km matkalla. Tie on monesta kohtaa hyvää asvalttia mutta välissä on aina lyhyitä sorakohtia. Välillä (0:21) oli ihan oikeastikin tietyö menossa. Laatokan rantatie (0:57) oli mukavaa ajettavaa hyvässä kelissä, toki kuluneempaakin (1:15) pintaa oli tarjolla. Mika kertoo (1:47) päivän siihen astisia kuulumisia. Kehnompaakin tietä (2:52) oli toki vielä tarjolla ennen hotellille saapumista (3:58).

https://youtu.be/zGd8NflTTfY

Päivä 2

4.8.2018 Vytegra-Vologda-Sharya 780km, 10h

Videon alussa on lähtö hotellin pihasta sekä kaupungin läpiajo. Kaupungista irtautuessa oli erittäin hyvää tietä ja päästiinkin päivän aluksi hyvään vauhtiin. Toki bensaa piti laittaa kanistereista (0:54) että päästiin tankille asti. Matkalle sattui useita tietöitä (1:18), niin myös toiselle päivälle, mutta niiden jonot tai aavistuksen hitaammin kulkeva liikenne ei meidän matkaa juurikaan hidastaneet. Vologdassa oli monenlaista kulkijaa tiellä (1:50) ja ruokapaikan löytäminen ei onnistunut ihan suorilta (2:01). Videon puolen välin jälkeen (2:39) tulee muutamia otteita erilaisista tiepinnoista sekä kylänraiteista (2:57, 3:38). Sateen (3:50) lomassa tankattiin ”hieman” syrjemmässä olevalla huoltoasemalla (jota ei saanut kuvata) ja sieltä päätielle palattiin tunnelin (4:00) läpi. Päiväsiirtymät olivat aika kunnianhimoisia ja vauhtia pidettiin yllä tienkunnosta (4:16) riippumatta. Ei siis tarvitse ihmetellä, miksi pyörät olivat lujilla…

https://youtu.be/7eGksLTPn1A

Päivä 3

5.8.2018 Sharya-Kirov-Perm 780km, 10h

Aluksi Kirovin ohitse ajo ja heti sen perään (0:12) kaverusten tunnelmia sateisesta säästä. Paistoi se sitten välillä aurinkokin ja tiekin oli varsin hyväkuntoista. Ihan aina ei ole kovinkaan helppoa ryhmittäytyä (1:32) muun liikenteen sekaan, sen verran vilkasta teillä oli. Lopuksi Permistä yleiskuvaa kuusikaistaiselta sillalta (2:03) sekä saapuminen kaupunkiin (2:22), näissä videoissa kaupunki ei näytä hirveän suurelta vaikka se onkin miljoonakaupunki.

https://youtu.be/d3GdjI0Q8s4

Päivä 4

6.8.2018: Perm-Yekaterinburg-Tyumen 700km, 8,5h

Lähdetään liikenteeseen Permistä, kaupungista päästiin helposti ulos ja sitten alkoikin kuusikaistainen motari. Motarin jälkeen kuvissa vilahtaa liikenteenvalvontakamerat (1:02), joka on tien yli menevä hirveä rautahäkkyrä. Aamusta oli vähän ruuhkaista, mutta se ei meidän vauhtiin juurikaan vaikuttanut. Saapuminen (2:20) maanosien rajalle suoritettiin adventurehengessä eli pienen tien kautta. Päästiin näin vähän raskailla pyörillä kokeilemaan liukkaampaa alustaa ja olipahan siinä aika erikoinen liittymä motarillekin.

Maamerkin ohiajon jälkeen (4:13) tie oli hyväkuntoista motaria. Matkalla kohteeseen oli luonnollisesti muutamia pikkukyliä. Ajoimme reissumme aikana lukuisien rautateiden yli, mutta vaikka jonot olivat pitkiä ne olivat armollisia pyöräilijöille (4:46). Saavuimme hyviä teitä pitkin Tyumenin kaupunkiin (6:08).

https://youtu.be/VDunWGUPxqc

Päivä 5

7.8.2018 Tyumen-Omsk-Tatarsk 830km, 10h

Kaupungista pääsimme nopeasti isolle tielle. Matkalla oli paljon aukeaa peltoa (0:53) ja erikoisuutena kymmenen kilometrin motari keskellä ei mitään (1:10). Tietyömaalla saavutimme venäläisen motoristin jonka kanssa teimme vähän aikaa matkaa, aika reippaasti kaveri ajeli. Matkalla oli useampaan otteeseen mystisesti pystyyn kuolleita koivuja (2:22). Kylissä lehmät kulkevat kaikessa rauhassa keskellä tietä (2:32). Tatarsk ja saapuminen hotelliin (3:24), joka pienellä etsimisellä vihdoin löytyi.

https://youtu.be/bkQ4D3NGTRU

Päivä 6

8.8.2018 Tatarsk-(Novosibirsk-)Barnaul 700km, 10h

Lähtö hotellin pihasta, Samin kommentteja ja aamun tunnelmia. Tiet olivat hyviä ja matka joutui heti alkuun, vaikka kylien (Novosibirsk yli miljoona asukasta) läpiajo vähän matkantekoa jarruttikin (1:21). Normaalissa moottoritieliikenteessä on aina tilaa motoristille (1:46). Ajettiinpa Novosibirskissä hienon padonkin ylitse (2:15). Välillä suorat olivat pitkiä vaikka välillä ruuhkien ohi piti porhaltaa penkereen kautta. Barnauliin saavuttiin sillan kautta, josta näkyi hienosti kaupungin siluettia (3:29), jonka jälkeen ajoimme keskustan läpi.  Tie perille tullessa vaikutti vähän arveluttavalle, mutta oikeassa paikassa olimme (5:27).

https://youtu.be/UlMTQ0QAz60

Päivä 7

9.8.2018 Barnaul 0km

Päivä vietettiin Evgenian ja Seryogan kanssa kierrelen kaupunkia hurjimpien käydessä myöskin vuoristoradassa.

https://youtu.be/OmvPnDuNsbc

Päivä 8

10.8.2018 Barnaul-Katyn-Aktash 600km, 12h

Aamulla lähdemme liikenteeseen Seryogan ja Evgenian luota, Seryoga saattaa meidät ohi ruuhkien kaupungin laidalle. Barnaul jää taaksemme ja aika nopeasti maasto muuttuu mäkisemmäksi ja tavoitamme kaksi venäläistä pariskuntaa, joiden kuormaus on aika hauskan näköinen (0:36). Lounas nautittiin joen rannalla vähän pienemmän tien varressa (1:01). Lounaan jälkeen oli teknisiä ongelmia joista Sami kertoo (1:29) tarkemmin. Matkalla oli useaan kertaan hevoslaumoja teiden varsilla, ensikohtaaminen (3:47). Välillä kipusimme korkealle vuorelle ja sitten taasen alas (4:04). Kun näkymät alkoivat olla henkeäsalpaavia pidimme pienen tauon, samassa Samin haastattelu (4:57). Tiestö aina Barnaulista Mongolian rajalle oli erittäin hyvää, mutta me poikkesimme muutaman kerran ihailemaan maisemia ja silloin piti laskea vähän vauhtia (5:47 ja 6:24). Kohdassa 7:47 näky on jotenkin jännittävä, eikä Samikaan ihan reunalla uskalla ajaa (8:05). Maisemat menomatkalla Aktashiin olivat todella upeita, ei niitä videolle oikein saa vangittua, fiilis ajaessa vuoren ja joen välissä on aika mukava (8:40).

https://youtu.be/Pqw7J21Wn9w

Päivä 9

11.8.2018 Aktash-Teletskoye-Aktash 360km, 11,5h

Aamulla ei tarvinnut ajaa kylän jälkeen kuin pieni pätkä ennen kuin pääsimme soralle ja vuoristomaisemaan. Heti alkumatkasta ajettiin Red Gaten läpi (0:19). Välillä oli pieniä pätkiä asfalttiakin, mutta pääosin vedettiin soraa koko päivä. Samin pyörän jalkatapin pudonnut sokka jouduttiin korjaamaan kesken matkan (1:01). Teletskoyelle mennessä oli muutamia pieniä kyliä (1:12). Mikan laukku tippui ja piti kiinnittää uudelleen (1:19). Poikkesimme tieltä sivuun (3:08) kuvaamaan maisemia. Katun-laaksoon oli pudotusta puolitoista kilometriä, joka laskeuduttiin alas hiekkaista serpentiinitietä pitkin (3:24). Kaikki vastaantulijat eivät nousseet rinnettä ylös omin voimin (4:42). Laaksossa tie kulki joen vartta pitkin ja pinta oli koko matkan täynnä mitä erilaisempiä monttuja sekä röpelikköä (5:07). Välillä tie on lavea käsite (6:00) ja välillä hiekka todella pehmeää ja vähän haastavaa ajettavaa (6:25). Matkaan sattui muutamia vesiesteitäkin (6:50 ja 7:56). Lounaalta lähtiessä Sami kertoo kuulumisia (7:03). Paluumatkan videoissa (7:48) nähdään että Mikan pyörän keula tärisee melkoisesti ja sitä päästiinkin korjaamaan (8:54) upeissa maisemissa. Jyrkän serpentiinirinteen nouseminen (9:51) oli vähän helpompaa kuin laskeutuminen. Palatessa jouduttiin pitämään hieman tankkausta pidempi tauko, Sami kertoo tilanteesta (10:28), vähän väsymys näkyy naamasta. Loppupätkä ajettiin pimeässä, onneksi on kunnon valot pyörissä (12:27).

https://youtu.be/_JbVdgj5rCc

Päivä 10

12.8.2018 Aktash-Mongolian raja-Aktash 400km, 6h

Ennen ajohommiin pääsyä ohjelmassa oli remonttia. Matka Mongolian rajalle (0:54) oli hyvää tietä läpi useiden kylien ja välillä oli aika pitkiä avaria suoria (1:26). Mongolian rajalla (2:01) käytiin kääntymässä. Paluumatkalla tapasimme mm. lammaslauman (2:58). Kävimme myöskin Altain Marssissa, jonne ajoimme erittäin hauskaa hiekkatietä (3:10). Paluumatkalla Marssista Mikan (3:40) ja Samin (4:05) ajonäytteitä. Pääväylällä tie oli erinomaisessa kunnossa ja olipa siinä sopivasti kurvejakin (5:09).

https://youtu.be/P9zy1rrcdjU

Päivä 11

13.8.2018 Aktash-Krasnoshchekovo 600km, 11h

Alun tietyön jälkeen saatiin ajella hienoja tietä pitkin aina lounaalle asti, jolloin siirryttiin vähän huonommille teille (1:41). Matkalle sattui nyt kameraankin auringonkukkapeltoja (2:38). Mikan sivulaukkua piti kiinnittää kesken matkan (haastatteluissa surkea ääni, 3:40). Illan päätteeksi ajeltiin todella upeassa auringonlaskussa (6:07). Tunnelmat perillä jossain (6:25).

https://youtu.be/6ZgvxM3gHfA

Päivä 12

14.8.2018 Krasnoshchekovo-Semey 300km, 5,5h

Menomatka alkoi avarissa maisemissa ja pysähdyimme Rubtsovkin kaupungissa (0:26) ja tässä vaiheessa Mika pyörän takaiskari ei enää juurikaan toiminut (1:06) vaan laski öljyt alleen. Tulimme Kazakstanin rajalle, josta olisi voinut ajaa helposti ohikin (1:15). Tiestö Kazakstanissa ei poikennut juurikaan Venäjästä (1:28). Semeyssä ajoimme Tolikin perässä kohti moottoripyöräliikettä (1:49) ja sieltä sitten Sergein perässä (2:15) hänen verstaalleen Mikan pyörää purkamaan (2:37).

https://youtu.be/2bSRIAuurkU

Päivä 13

15.8.2018 Semey 0km, 0h

Videolla välipäivän kuulumiset Mikan kertomana.

https://youtu.be/4R7r1ur6aYE

Päivä 14

16.8.2018 Semey-Astana 650km, 14h

Aamulla ajettiin Sergeyn perässä aukeissa maisemissa aavikkokaupunkiin, joka on aika surullinen näky (0:39). Talojen sisällä ei juuri paremmalta näytä (1:08). Joku täällä alueella kuitenkin asuu (1:32). Hylätylle lentokentälle mentiin betonitietä pitkin (1:49) ja käytiin myös kerosiinibunkkerilla (2:26). Paluumatkalla lentokentältä yläfemmat (2:47). Matkalla poikkesimme myöskin Kurtsatovin kaupungissa (2:56). Sieltä alkoi luotisuora betoninen tie ydinkoealueelle junaraiteen ylittämisen jälkeen (3:35). Mikan sivulaukku irtosi jälleen ja kiinnitettiin nippusiteillä (4:01) joten lähdimme ydinkoetestialueen sijaan kohti Astanaa. Välillä tie vaihtui aina lennosta asfaltilta hiekkaan (5:07) ja välillä tien vieressä kulki parempi tai ainakin vähemmän kuoppainen ura (5:24). Maisemat olivat aika yksinkertaista suoraa ja tasaista (5:38). Saavuimme tankkaamaan paikalliseen tyyliin (6:06). Sadeasujen pukeminen on aina yhtä mukavaa (6:57). Pääsimme tänäänkin ajamaan auringonlaskuun (7:07) ja saavuimme Astanaan iltahämärässä (7:39).

https://youtu.be/g1Eu7btxndg

Päivä 15

17.8.2018 Astana-Kostanay 700km, 9h

Astana näytti aika modernille kaupungille päivänvalossakin. Samin pyörä nostettiin pystyyn kun hän oli melkein osunut autoon liikennevaloissa ja lähdetään jatkamaan matkaa (0:42). Kaupugista poistuessa oli liikenteenvalvonta-asema, jossa ekana tulee varoitusmerkkejä ja sitten lopuksi ihan rakennus, josta valvontaa suoritetaan (1:06). Päivä koostui aika samanlaisista suorista joilla tiukoissa kurveissa oli varoitukset (2:03). Valtavia viljasiiloja nähtiin muutaman kymmenen kilomerin välein (2:28). Kostanayhin saavuttiin hyvää tietä pitkin (2:55).

https://youtu.be/l8igUoaouRI

Päivä 16

18.8.2018 Kostanay-Ufa 690km, 11h

Kostanaysta oli lyhyt matka rajalle jossa sitten olikin vähän hässäkkää (0:23). Siirryttäessä Venäjän puolelle maasto muuttui heti paljon rehevämmäksi (2:14). Tiet olivat hyväkuntoisia ja matkalle sattui tyypillisiä pieniä kyliä (2:24, 2:55). Päivän aikana oli myöskin tietöitä, mutta eivät ne meitä taaskaan juuri hidastaneet (3:21). Mikan iskari ei ole edelleenkään kunnossa (3:35). Välillä ajoimme korkealla vuoristossa josta avautui ihan kohtuulliset maisemat vaikkei videolla oikein siltä näytäkään (4:05). Ruuhkaa ja vastaantulevaa liikennettä riitti (4:33) ja välillä ei kertakaikkiaan ollut mitään mahdollisuutta ohittaa (4:47). Ufaan saavuttaessa siellä ei ollut kovinkaan paljon ruuhkaa, tosin ihan keskustassa emme ajaneet (5:10).

https://youtu.be/tv1TiG6TZWw

Päivä 17

19.8.2018 Ufa-Cheboksary 690km, 8,5h

Kaupungista pääsimme irtautumaan kohtuullisen nopeasti ja tiekin vaihtui isosta tiestä vähän pienempään (0:32). Päivän aikana nähtiin paljon eri vaiheessa olevia tietöitä ja aika omituiset töntsät (1:26). Tänäänkin saatiin tietä varsin mainiosti (2:47), mutta kyllä paikallisilla on vielä opittavaa. Venäläistä kuskia ei näkynyt kuin vilaukselta kun se hävisi näkyvistä (3:15). Välillä ruuhka yltyi niin, että ohitukseen ei ollut yhtään tilaa (3:59). Kaupunkialueella käytettiin myöskin penkereita hyväksi (4:17). Kohteeseen saavuttiin ihan valosan aikaan (4:44).

https://youtu.be/Xct3Zw8F9sk

Päivä 18

20.8.2018 Cheboksary-Moskova 685km, 10h

Majoitukselta lähtevä tie oli vähän omituinen, mutta nopeasti pääsimme kunnon tielle. Tietöitä oli tänäänkin aika monia, mutta ei annettu niiden häiritä meidän vauhtia (0:51). Välillä penkereitä käytti hyväksi myöskin paikalliset autoilijat (2:41). Itse jouduimme välillä turvautumaan vastaantulijoiden penkereeseen (2:50). Päivä on aikamoista ohitusta ohituksen perään, kunnes päästiin Moskovan tuntumaan ja liittymään kehätielle (3:40). Hyvinhän se meni eikä edes seisovat liikenneruuhkat meitä haitanneet (4:18), vaikka välillä saatiinkiin väistellä takaa tulevia paikallisia motoristeja. Kaistanvaihdotkin sujuivat helposti vaikka Mikalla ei vilkut toimineetkaan (4:40). Ruuhkat olivat melkoiset mutta liikenne joustavaa (4:52).

https://youtu.be/dxprvRhT094

Päivä 19

21.8.2018 Moskova 0km, 0h

Varoitus, video ei sisällä moottoripyöräilyä!

Video kuvattu suurelta osin edellisenä iltana. Alussa taksista kuvattuja maisemia, aika huikeita rakennuksia. Ollaan Kremlin yhdellä nurkalla alussa näkyvät punaiset tornit ovat Kremliä (1:26). Paikalliset motoristit eivät välttämättä noudata 40km/h rajoituksia, jonka jälkeen Moskova joen maisemia (2:04). Pyhän Vasilin katedraali tulee kuviin (2:30) ja Historiallinen museo Punaisen torin vierellä ja Kremlin vieressä (2:48). Rakennus, jossa on paljon valoja seinässä on kauppakeskus Gum. Uudestaan museo kuviin (3:10), vieressä on Kazan katedraali ja kävelykadun toisella puolella kauppakeskus Gum. Lapsille omistettu kauppakeskus ja sekä kohtuulisen vilkas solmukohta keskustassa (3:40). Päivällä kuvattuna Bolshoi-teatteri ja sen ympäristö.

https://youtu.be/S-GHsat7tFQ

Päivä 20

22.8.2018 Moskova-Pietari 700km, 9h

Aamulla Moskovasta irtautuminen kävi vilkkaasti, eikä aikaakaan kun oltiin maksullisella tiellä (0:39). Matka joutui todella nopeasti ja mitään varsinaista nähtävää ei päivän aikana ollut. Pietariin esialueille saavuttiin hyvissä ajoin valoisan aikaan (2:01).

https://youtu.be/mUE5I1wdsMM

Päivä 21

23.8.2018 Pietari-Imatra-Kuopio 430km, 10h

Pietarin aamuruuhkassa piti vähän soveltaa, mutta aika helposti lopulta pääsimme isolle tielle (2:07). Tie oli hyvää ja saimme hienosti tilaa, miliisitkin ohitettiin oikeaoppisesti (3:06). Suomen puolella pääsimme ajelemaan sekä märkää että kuivaa mukavaa kurvitietä (3:49), sekä tietty isompiakin teitä (5:17). Lopuksi tie vaihtui sitten moottoritieksi (6:11) ja viimein pihatieksi (6:21).

https://youtu.be/e71jqZufZNQ

Leave a Reply