Tällä kertaa päästiin treenaamaan koko joukkueen voimin jääradalla eli Sami tuli käymään kylässä Mikan mökillä. Mika oli pari päivää aikaisemmin rampauttanut sekä niskansa että kylkensä ollen aika rampa. Kuitenkin kun Sami saapui tapahtui ihmeparantuminen ja ajohommille päästiin.
Keli oli mitä parhain, pakkasta aamulla kymmenkunta astetta ja päivän mittaa aurinko lämmitti mukavasti. Ratamestari oli tehnyt hyvää työtä. Radalle piti kuitenkin jättää kerros koventunutta lunta, jonka seurauksena eturenkaan pito oli paikoin olematonta. Radalle oli myös noussut paljon vettä takakaarteeseen, vettä vesiestellä oli paikoin noin 15 senttiä.
Muutama ensimmäinen kierros lämmiteltiin ja haettiin tuntumaa. Vauhti alkoi pikkuhiljaa kasvamaan ja luisut pitenemään. Samilla oli haasteita renkaiden pidon suhteen ja ihan täyttä vauhtia ei tällä kertaa päästy.
Muutaman kierroksen jälkeen Mika päätti tehdä oikaisureitin vesiesteelle. Aluksi oikaisureittiä tehdessä tarvittiin vetoapua, mutta sitten homma lähti luistamaan. Sami ja Pasi ajoivat vielä samasta aukosta, jolloin oikaisuspoori oli valmis. Spooriinkin nousi aika nopeasti vettä, mutta se oli kuitenkin vesiestettä mukavampi ajaa.
Ajolusessio päättyi kun Samin mopo sammuili ja Mikalla alkoi kaasu hirttämään kiinni. Kaasun hirttäminen alkaa nopeasti pudottamaan vauhtia, kun kaarteeseeen ei uskalla tulla normaalisti. Riskinä on pitkäksi meno ja näin ollen rytmitys ajamisessa kärsii. Turvallisuus on tietysti tärkeämpi, koska hirttäminen aiheuttaa turhia riskejä.
Ajosession aikana lumi oli pehmennyt sen verran että ratamestari pääsi auraamaan radan uudemman kerran.
Mopot jätettiin aurinkoon sulamaan.
Sankarit ottivat lepoa terassilla erinomaisessa kelissä.
Mika ja Sami lähtivät vielä toiselle ajosessiolle testaamaan höylättyä rataa. Nyt radassa oli riittävästi pitoa ja ajaminen oli merkittävästi hauskempaa kuin ensimmäisellä kerralla. Eturenkaalle sai pitoa, mutta perä irtoaa kuitenkin haluttaessa. Nyt alkoi vauhdit kasvamaan ja ruettiin löytämään vähän rytmiä ajamiseen. Ajosessio päättyi Samin pyörän hyytymiseen keskelle spooria, tietysti radan kauimpaan nurkkaan. Myös Mikan pyörä oikutteli kaasun kanssa, kaasu hirtti taas päälle. Näinpä päätettiin ajot lopettaa tältä päivältä.
Samin mopo hyytyi keskellä spooria.
Mika lähti hakemaan hinausköyttä ja Sami alkoi työntämään sillä aikaa pyörää kohti tukikohtaa. Viimein Samin pyörä saatiin tukikohtaan. Kova urakka oli työntää mopoa pitkä matka joten Sami joutui melkoisesti puhaltelemaan.
Lopulta päästiin tukikohtaan, Sami oli aika punainen.
Pyöriin oli kertynyt paljon lunta joka oli jäätynyt niin pahoin pyöriin, että mopot päätettiin laittaa lämpimään talliin sulamaan ennen lumien irroitusta. Lumet käytiin irroittelemassa muutaman tunnin sulattelun jälkeen.
Vaikka kalusto ei tänään toiminut ihan parhaalla mahdollisella tavalla, niin kaveruksilla oli kyllä hauskaa koko rahan edestä. Hikikin saatiin pintaan ja jotain uuttakin taas opittiin.
Erityiskiitos ratamestarille!
Rataesittely Samin silmin nähtynä, Mika kurvailee edessä.
Videokooste ajeluista.
Leave a Reply