Savolaisia surautuksia moottoripyörillä - Random adventures on motorcycles

2016

Ison Gessun kytkimen vaihto

Mika päätti ottaa vapaa päivän ja vaihtaa kytkimen kerralla paikalleen. Alkuperäinen suunnitelma oli ahertaa hommaa iltaisin pikkuisen kerrallaan. Ajattelin kuitenkin, että en jaksa rueta joka ilta rassaamaan pyörää pikkuisen ja katselemaan katoksessa keskeneräistä projektia viikko tolkulla. Myöskin kesäkuun alkuun suunniteltu ensimmäinen reissu lähenee uhkaavalla vauhdilla, joten ajokki pitää saada kuntoon pikaisesti. Pitäisi vielä keritä hakemaan tuntumaakin ennen reissua.

Reissu on jo suunniteltu ja se suuntautuu suhteellisen isoille teille. Matka koostuu pääsääntöisesti hiekkaisista maanteistä ja metsäautoteistä eli isoja teitä on kyseessä. Polkuja matkan varrella ei ole tai niitä ei ole ainakaan tietoisesti suunniteltu. Majoitukseksi on valittu teltta, saas nähdä miten poikia nukuttaa ja päädytäänkö ylipäätään telttaan;)

Itse remppaan. Purkaminen sujui vallan helposti kiitokset viime kesän harjoittelun. Tuntiin mopo oli laatikon irroitusta vaille osina. Aikaa tuhrautui purkamisen lisäksi työkalujen paikalla tuomiseen ja muuhunkin yleiseen säätöön. Tunnin jälkeen iski kahvitauko päälle, koska en halunnut hötkyillä remontin kanssa. Kahvin jälkeen tiputin vaihdelaatikon ja kardaanin yhdistelmän pois paikaltaan. Tämä oli helppoa kun käytössä oli viime kesällä tehdyt ohjuritapit, joihin vielä modasin nyt meisselille urat. Niiden käyttäminen oli siten vaivatonta.

Laatikon irrottamisen jälkeen pääsin itse kytkimen kimppuun. Kytkinlevy olikin aika räjähtäneen oloinen: pintakin oli ihan viittä vaille niiteillä asti eli voimakkaasti oli levy vaihtokunnossa. Ei tarttenut enää ihmetellä miksi kytkin luistaa;) Kytkimen purkamisen jälkeen hioin paineasetelman metallipinnat ja sitten pääsin kasausvaiheeseen.

Vaihdelaatikko/kardaani-yhdistelmän saaminen paikalleen oli oma hommansa. Varmaan se painaa yhteensä parikymmentä kiloa ja siinä on vielä nivel. Ja kun sitä yrittää yhdellä kädellä, toisen jalan avustamana, ohjata oikeaan kohtaan eli laatikon pääakselia kytkinlevyn keskelle ja samalla pyörittää pyörän navasta pääakselia sattumaan kytkinlevyn spooreihin meinasi usko loppua. Kytkinlevyhän täytyi jättää löysälle koska keskittäminen tapahtuu ilman tulkkia vaihdelaatikon pääakselin avulla. Onneksi minulla oli kunnon tuet(tunkissa ei tietty varat riittänyt), jotta sain välillä huilattua:

Muuten kasaaminen oli helppo siihen asti kunnes aloitin laittamaan rungonpultteja alumiiniseen koneeseen ja vaihdelaatikkoon kiinni. Pyörän metallinen runkokehikko ja kaatumarautahan tulevat saman pultin alle  kiinni. Tehtävä oli miltei mahdoton kun runkokehikko väänsi toiseen suuntaan ja kaatumarauta toiseen suuntaan. Yritä siinä sitten laittaa pulttia oikeille kierteille. Jotta sain pultin paikalleen vedin osat kohdakkain kahdella liinalla, olipahan säätö. Siinä vaiheessa ei ollut ihan kuvanottofiilis. Vaikka kuinka täsmäsi ja täsmäsi, silti pultti vähän hankasi rautojen seinämiin ja en ollut täysin varma lähteekö se oikeille kierteille. Kasaan sen kuitenkin sain ja varmaan vielä oikeille kierteille.

Kun runkokehikko oli paikallaan loppu onkin vain muiden härpäkkeiden kiinnittelyä. Viime kesästä oppineena edes kaasuläppiä en tällä kertaa irroittanut, joten niitäkään ei tarvinnut rueta säätämään. Eli kehikon jälkeen vaan akku, tankki ja penkit paikalleen sekä tietty startti ja siinähän se paketti oli kasassa. Helppoa! Jos ei olisi ongelmia rungon kanssa koko homma on varmaan neljässä tunnissa tehty. Ilman kahvia ja ruokkista jopa nopeammin. 

Samalla kun pyörä oli pukilla vaihdoin alle katurenkailla varustetut vanteet ja uuden takajarrulevyn sekä palat. 

Rempassa selvisi, että takaiskarin paineletku on pykinyt uusimiskuntoon. Letku täytyy vaihtaa tai jos sitä ei saa vaihdettua menee takaiskari uusiksi.

Sitten vaan koeajolle! Aluksi pyörä tuntui tosi huteralle. Ihmettelin, että oliko tämä mopoilu tosiaan näin huteraa touhua. Huteruuden syy selvisi kun tarkistin ilmanpaineet. Eturenkaan 1,6 paine voi osaltaan vaikuttaa asiaan, minne lie ilmat talven aikana karanneet. 

Kun paineet oli kunnossa niin sitten vaan baanalle. Ajelin muutaman kilsaa kytkintä sisään ja sitten testaamaan. Kyllähän se ryökäle vaan toimi!! Ehkä aavistus siinä on vielä luistoa, mutta kytkimen painelevyjen pinnat olivat vielä varmasti hionnan jälkeen karheat. Toisaalta viime kesän chippauksen tuomat ylimääräiset hevosetkin voivat vaikuttaa asiaan;) 

Yhtä kaikki nyt on kytkin vaihdettu ja sitten vaan tuntumaa hakemaan! Vielä kun saa takaiskarin kuntoon niin uskaltaa lähteä reissun päälle.

Leave a Reply