28.9. Maanantai (ks. valmistautuminen)
Tästä se alkaa: GS Trophy Savo-Karjala 2015. Tarkoituksena on ajaa paljon mutta kiireettä ja suunnata ensin 3-4 päiväksi Polvijärven seuduille ja sen jälkeen 1-2 päiväksi Vehmersalmen tienoille, eli yhteensä reissussa ollaan maanantaista perjantaihin.
Niinhän siinä kävi, että molemmilla sankareilla jäi pakkaaminen ja Mikalla vielä renkaanvaihtokin lähtöaamuun. Vaan eipä tuo haitannut koska nyt ei ole kiire minnekään, vaikka vähän poltteleekin päästä tien päälle. Mika on pukemista vaille valmis lähtöön. Varusteissa luotetaan taasen merinoon.
Matkaan päästiin paikallisen huoltoaseman pihasta tankit täynnä klo 10:40. Ensimmäinen kohde oli lossi jonka luokse saavuttiin juuri lossin huoltotauon aikaan. Sen vuoksi otettiin pieni metsäerikoiskoe odotellessa, pienoisesta sateesta johtuen heinittynyt metsätie oli hieman liukas mutta siitä selvittiin ilman ongelmia ja lossin odotus sujui joutuisasti.
Lossin jälkeen ajettiin sattumalta kerran aiemminkin (pari vuotta aiemmin) ajettua reittiä jossa on mukana lyhyt pätkä mukavaa traktoriuraa. Sittemmin lähellä Kurjalaa tuli eteen todella hyvä metsän keskellä kulkeva traktoriura jossa oli pehmeämpiäkin kohtia sekä mukavia ylä- ja alamäkiä. Kytkin ja kuskit saivat mukavasti tekemistä…
Nämä urat olivat siis edelleen garminin kartoissa normaaleja reitittäviä teitä, itse en noille teille kyllä esim. henkilöautolla lähtisi.
Tähän asti kaikki meni siis hienosti mutta sitten eräällä metsätiellä (joka myöhemmin paljastui merkitsemättömäksi yksityistieksi) Mikalla lähti alamäessä eturengas alta ja sen seurauksena mopo kääntyi keula tulosuuntaan pötköttämään. Sami palasi auttamaan ja kun mopo saatiin nostettua pystyyn, paikalle ilmestyi paikallinen pariskunta primerallaan (tiellä jolla en siis itse autolla ajaisi missään tapauksessa). He kertoivat että tie ei ole läpiajettava vaan loppupäästä puuttuu ojarumpu, joten päätimme lähteä auton perässä takaisin. Mikan käynnistettyä mopon kuului kypäräpuhelimesta: ”Hei, missäs minun jalkatappi ja vaihdepoljin ovat?” Tarkempi tutkimus paljasti että ne ovat edelleen mukana mutta kääntyneenä takaviistoon. Niiden kiinnikkeet olivat lohjenneet irti vaihdelaatikon kuoresta ja ne roikkuivat taka-alaviistossa.
Pienellä korjauksella ne saatiin kääntymään suurin piirtein paikalleen roikkumaan yhden pultin varaan ja suunnitelmaksi otettiin ajaminen lähimpään tukikohtaan, eli Mikan mökille. Siellä sitten mietitään mitä asialle voidaan tehdä…
Vaikka pyörä ei täysin kunnossa ollut, ei se maisemien nauttimista haitannut. Mm. Mustinmäeltä avautuu huikeat maisemat ympäristöön.
Purukumilla me paikkasimme sen…ei kun siis kemiallisella metallilla.
Maanantain ajot keskeytyivät siis jo iltapäivällä. Ilta menikin sitten kuumeisesti korjaustapaa miettien ja sitten korjausosia rakentaessa.
Ennen iltakymmentä mopo on taasen ajokunnossa mutta koe-ajo jätetään suosiolla huomiselle. Nippareilla ja latta- alumiinilla se saatiin fiksattua. Kylmätyypit luonnollisesti otettiin jo illalla…Tätä just haettiin, Trophy-meinkiä!! Pyörä on taasen kunnossa, huomenna testi-ajo!
Koko päivän kilometrit olivat noin 140, siitä reilu puolet ajettiin suunnitellulla reitillä ja toinen vajaa puolikas oli siirtymää tukikohtaan. Nyt siis ollaan Polvijärven sijaan Vehmersalmella ainakin ensimmäinen yö ja katsotaan huomenna miltä tilanne korjauksen suhteen vaikuttaa.
(ks. 29.9. Tiistai)
2 Pingbacks