Atte ja Tero olivat sopineet osallistuvansa AT-ralliin Hossassa 19.6.2021 ja kun Atte pyysi minua mukaan olin innolla lähdössä vaikka vähän jälki-ilmoittautuneena tunginkin itseni tapahtumaan. AT-ralli ei nimestään huolimatta ole ralli laisinkaan vaan ajotapahtuma joka on alkujaan järjestetty AT eli Afrika Twin -mallisille pyörille. Ideana on saapua paikalle perjantaina illalla, varsinainen ajopäivä valmiista reitistä nauttien on lauantaina ja sunnuntaina sitten jokainen lähtee kotimatkalle omaan tahtiin. Ja kaikki vapaaksi jäävä aika puhutaan moottoripyöristä tai niillä ajetuista reissuista jne.
Menomatka pe 18.6.2021
Perjantaina lähdettiin Aten töistä johtuen liikkeelle vasta iltapäivällä. Tero lähti hieman edellä matkaan ystävänsä Jarkon kanssa ja sovimme tapaavamme reitillä. Me Aten kanssa ajelimme alkumatkan asvalttia aina Lastukoskelle asti pyrkimyksenä tavoittaa Tero ja Jarkko mahdollisimman pian. Ihan emme heitä vielä Lastukoskella tavoittaneet, he olivat lähteneet siitä liikkeelle 19 minuuttia ennen meidän saapumistamme.
Lastukoskelta lähdettiin hiekkateille jotka olivat hyvässä kunnossa joskin pölysivät huolella. Matka eteni hyvin ja välillä tuli eteen pienempääkin tietä. Ja sitten tie muuttui enemmänkin traktoriuraksi kuin tieksi. Ja niinhän siinä sitten kävi että eteen tuli myös ihan kunnon suo ja siinä kohtaa piti kääntää pyörät ympäri ja etsiä vaihtoehtoinen reitti. Jälkien puutteesta tiesimme myös että Tero ja Jarkko eivät olleet tästä menneet. Näin ollen jatkoimme pääosin asvalttitietä pitkin Sotkamoon jossa tankkasimme mopot. Ja sitten ruokapaikkaa etsiessä etujoukko löytyikin, he olivat paikallisen huoltsikan pihalla juuri päivällisen nauttineena. Me Aten kanssa söimme pikaisen aterian ja samalla lyhyesti tutustuttiin Jarkkoon ja Teroon.
Sotkamosta jatkettiin sitten mukavia sora- ja hiekkateitä eteenpäin kohti Hossaa. Aina uusien ajokavereiden kanssa mietityttää millaisia kuskeja he ovat ja niin nytkin vähän aluksi seurailin tilannetta. Aika nopeasti alkoi vaikuttaa siltä että koossa on hyvä porukka ja samanhenkinen suhtautuminen vaikuttaisi kaikilla olevan esimerkiksi eteen tuleviin hankalampiin kohtiin. Pari kivaa haastetta reitille olikin osunut.
Ensin tuli eteen joen ylitys. Pienen skouttaamisen perusteella se osoittautui melko helpoksi, joen pohjan kivet eivät olleet hankalan isoja ja ylipäätään pohja oli melko tasainen. Vettäkään ei ollut liiaksi asti joten tästä mentiin heittämällä yli kaikkien kuskien osalta.
Toinen haaste olikin puolustusvoimien harjoitusalueella kun tie oli remontissa.
Melkoisia murkuloita oli esteenä mutta reunasta löytyi kapea väylä mitä pitkin saatiin pyörät kuljetettua ohi pahimpien paikkojen. Väylä oli vaan niin reunassa että siitä olisi helposti voinut kaatua useamman metrin syvyiseen ojaan josta pois pääseminen olisi ollut melko lailla tekemätön paikka. Onneksi ei kaaduttu!
Sen jälkeen ei enää tullut eteen kovin haastavia kohtia ja matka eteni mukavasti. Osin myös asvalttia pitkin jotta ehtisimme järkevään aikaan perille. Kaupassa käytiin Suomussalmella ja varattiin eväät illaksi ja aamupalalle. Kaupassakäynnin aikana oli alkanut sataa vettä joten hetken arpomisen jälkeen päätin pukea sadeasun päälle. Minun ajopuku on ns. hengittävä eli se ei pidä vettä. Se on paljon mukavampi lämpimillä keleillä mutta sateella täytyy laittaa erillinen sadepuku. Majoitus perillä olisi teltassa joten en halunnut kastella ajoasua sillä teltassa sitä ei saisi kuivaksi.
Loppumatkalla ei sitten juurikaan satanut mutta parempi kuitenkin pelata varman päälle. Muutenkaan ei enää tapahtumia ollut, tosin reissun ensimmäiset porot nähtiin tiellä ja tien varressa. Perille saavuttiin iltakymmenen maissa. Nopeasti teltat kokoon ja sitten saunaan. Paikka on upea!
Videokooste menomatkasta löytyy täältä.
Varsinainen ajopäivä la 19.6.2021
Aamulla oli yön jäljiltä kosteaa mutta keli oli nyt aurinkoinen. Aamupalan jälkeen oltiin yhdeksän maissa valmiina ja ensimmäiseksi ajettiin Hossaan tankkaamaan mopot ennen varsinaiselle reitille lähtöä. Ajoimme päivän reitin omana ryhmänä kolmestaan, Jarkko siis oli eri ryhmässä.
Reitti oli alusta lähtien hyvää soratietä ja aika pian oltiinkin jo metsäautotiellä, sepelipintaisella tottakai! Keli oli hyvä ja tietkään eivät pölisseet edellisillan/yön sateen ansiosta. Hyvällä fiiliksellä jatkettiin ja kohta oltiinkin jo mäntykankaalla jossa pujotteli upea hiekkapohjainen ura. Tämän hauskemmaksi ei juuri ajaminen voi muuttua! Paitsi tietenkin voi kun sama tie jatkuu harjun päälle tarjoten lisänä myös upeat maisemat!
Tuota nautintoa riitti pitkän matkaa eikä sen jälkeenkään tullut osuus huono ollut: hieman vähemmän käytettyä uraa jossa oli jonkin verran kasvillisuutta ja mutaisia kohtia. Jonkin verran oli myös sadeveden kaivamia uria. Pelkkää nautintoa tämäkin!
Sitten ajeltiin taas pitkät pätkät nautinnolllista sepeli-metsäautotietä, käyden välillä mukavan haastavalla metsäkoneen uralla joka vei jonkin mäen laelle ja takaisin alas metsäautotielle. Välillä kamera teki tenän, olisiko kuumunut liikaa, ja se alkoi toimia vasta kun akun käytti irti, joten osa esim. tuo metsäkoneen ura puuttuu videolta.
Sepeliosuuksilta tultiin sitten sellaiseen paikkaan mistä reitin piti jatkua ajopolkua pitkin mutta minkäänlaisesta urasta ei ollut jälkeäkään vaan metsä oli laitettu nurin ja kynnetty istutusta varten. Pääsimme kuitenkin siitä läpi ja löysimme mitä upeimman polun jota pitkin matka eteni haluttuun suuntaan. Polku ei onneksi kärsinyt lainkaan varovaisesta ajamisestamme. Tuon polun lopussa sitten tuli vastaan myös maanomistaja joka kohdistamassa kivääriä alueella. Säikähdys taisi olla melkoinen kun ”erämaasta” ilmestyi kolme moottoripyörää. Keskustelun myötä tilanne rauhoittui ja sovimme että ilmoitamme muille ryhmille että kyseistä reittiä ei olisi syytä käyttää.
Sen jälkeen jatkoimme sitten taas sepeli-metsäautoteitä. Jonkin ajan päästä tie vaihtui kivikkoiseksi traktori-/metsäkoneuraksi joka oli myös paikoin melko kostea :-). Ilmeisesti hieman eksyimme tuossa kohtaa reitiltä ja saimme ajaa vielä hieman haastavampiakin kohtia…minun pyörä mm. jäi jumiin suohon. Atte ja Tero valitsivat eri ajolinjan ja pääsivät ajamalla läpi.
Pian tuon jälkeen saavuttiin Taivalkoskelle jossa pidettiin lounas- ja tankkaustauko. Lounaan jälkeen olikin sitten pölyistä kun edellisen yön kosteudet oli kokonaan haihtuneet helteessä. Aika pian oltiinkin taas traktoriuralla ja jonkin verran joutui varomaan kun varvikon seassa oli kiviä paikka paikoin. Joissain paikoin oli myös vähän pehmeää/mutaista, eli kaikin puolin hauskaa ajettavaa. Yhdessä kohti reitin poikki oli rakennettu uusi metsäautotie ojineen joten piti hieman koukata sivusta että ojan ylitys onnistui.
Loppumatkasta ajettiin myös eriomaisen hauska pätkä pienen harjun rinteitä ylös alas ja harjun päällä. Sen lisäksi ohjelmassa oli paljon sepeliä ja muita mukavia metsäautoteitä. Ennen majoitukseen kaartamista tankattiin vielä Hossassa ja ostettiin illaksi evästä. Perillä sitten oli ohjelmassa saunomista ja makkaran paistoa nuotiolla sekä varsinkin päivän ajojen kertaamista hyvässä seurassa.
Oli kyllä hyvä päivä ja huippu reitti, samoin muutenkin kaikki järjestelyt on olleet erinomaiset!
Videokooste löytyy täältä.
Paluumatka su-ma 20-21.6.2021
Sunnuntaiaamuna syötiin rauhassa aamupalat ja pakkailtiin teltat hieman kosteassa kelissä, välillä aina hieman satoi mutta sää oli poutaantumaan päin joten emme kastuneet ja matkaankin päästiin ilman sadeasuja. Olimme sopineet että paluumatkalla ollaan vielä yksi yö jossain sopivassa paikassa ja kotiin tultaisiin maanantaina. Näin ollen mietimme ajelua Ilomantsiin ja aivan itärajan tuntumaan mutta maanantaina aikataulujen vuoksi päädyimme siihen että jätetään se suunta toiseen kertaan ja ajelimme nyt pikkuteitä Nurmekseen.
Matkalla sattui ensimmäistä kertaa minun moottoripyöräurani aikana se että rengas tyhjeni kesken matkan. Se tapahtui Teron takapyörälle heti kun lähdimme lounaan jälkeen Ala-Vuokin kyläkaupan pihasta liikkeelle. Pienen hämmennyksen jälkeen otimme käyttöön minun laukusta löytyneen vararenkaan ja niinpä matka jatkui suhteellisen nopeasti.
Tsekattiin vanhasta sisäkumista vuodot ja kyllähän sieltä löytyi vuotokohta. Ei kuitenkaan ollut mitään naulaa tms. Vähän outoa…
Ala-Vuokista ajeltiin pikkuteitä Nurmekseen ja siellä sitten aloimme etsiä sopivaa majapaikkaa lähistöltä. Sellainen löytyikin upean kodan muodossa (paikan nimi on unohtunut).
Kyllä tuolla kelpaisi makkarat paistaa ja majoittua…paitsi että ei kelvannutkaan sillä itikat valtasivat kodan heti kun tulet sammuivat joten siirryimme alkuyöstä telttoihin kodan pihamaalle. Itse nukuin ilman ulkotelttaa ja se oli kyllä lämpimässä kesäyössä ideaalinen vaihtoehto!
Aamulla sitten puurot retkikeittimellä ja sen jälkeen aamu-uinnille. Oli kyllä huippua! Viime hetken pulahduksella sai hyvin viilennettyä ja ajokamoja pukiessa ei tullut läheskään niin tuskaisen hikinen olo kuin tavallisesti. Itse ajomatkasta ei ole juuri kerrottavaa, taisi olla noin 150km matka joka koostui lähinnä sorateistä ja joistakin pienemmistä osuuksista.
Oli kyllä kaikenkaikkiaan oikein onnistunut reissu ja reittimestarit onnistuneet hienosti. Minulla ja Terolla oli reissussa kypäräpuhelimet ja sunnuntaina (kun otimme ne käyttöön) ja maanantaina oli mukava rupatella ajellessa. Samalla vähän tutustuttiin kun ei oltu aikaisemmin tavattukaan kuin yhdellä lyhyellä surautuksella. Tuossa jo ehdittiinkin sitten suunnitella tulevia reissuja, toivottavasti niitä päästään toteuttamaan ilman liikoja koronarajoituksia!
Kiitos Atte ja Tero, sekä Jarkko ja kaikki muut AT-ralliin osallistuneet ja varsinkin sen järjestelijät!
Ja kiitos Atelle kuvien käyttöoikeudesta, osa kuvista on hänen nappaamiaan.
Leave a Reply