Yöllä muutama aste pakkasta, takana plussakelejä, kelkkaura voisi olla aika hyvässä kunnossa joten ei kun kokeilemaan! Ja olihan se, erinomaisessa kunnossa suorastaan. Toki joissain paikoin oli jo lumi sulanut ja maa näkyvissä mutta hyvin harvakseltaan.
Sami lähti talven viimeiselle surautukselle Arton (työkaveri monien vuosien takaa) ja Arton serkun pojan Miikan kanssa. Heillä oli alla KTM:n 400- ja 350-kuutioiset pyörät enduropiikein varustettuna ja selvästi hyvät ajotaidot, se varmistui nopeasti.
Kelkkaura oli tosiaan erinomaisessa kunnossa ja ajaminen hauskaa! Toki Husse on hieman painava pyörä tuohon touhuun ja liian löysä takajousi ei ainakaan paranna tilannetta. Uusi jousi on jo tilattu ja jospa se korjaa asian.
Arto ja Miika hävisivät aina nopeasti edestä kun lähdimme liikkeelle. Jossain paikoin oli laakeampia ja matalampia kumpareita ja niissä Hussellakin oli mukava tulla lähes poikien vauhtia mutta muualla eroa syntyi. Onneksi he herrasmiehinä aina odottivat sopivin väliajoin ja tarvittaessa risteyskohdissa.
Reidet ja muutenkin koko kroppa sai erinomaista treeniä, kyykkyjä tuli tehtyä monta tuntia putkeen pienin tauoin aina välissä. Ja kun patikossa on tarpeen keventää keulaa niin myös kädet ja lavat saivat osansa treenistä. Rallinasta takarenkaassa ei tarjonnut ihan riittävää pitoa jotta keulan kevennys olisi onnistunut kevyesti ja luotettavasti, sen vuoksi piti ajaa hitaammin ja se puolestaan tarkoitti syvempää kyykkäämistä reisillä!
Reitillä oli ainakin kolmessa kohdassa jyrkät ylämäki-alamäki parit jotka onneksi olivat hyvässä kunnossa (toki patikkoa niissäkin) joten niistä selvittiin ilman draamaa. Tulomatkalla minulla tosin loppui pyörästä bensa päätankista isoimman mäen päällä mutta se oli ihan suunniteltu juttu. Pyörässä on nimittäin vakiotankin lisäksi Rade Garagen valmistama lisätankki ja koska olen aikeissa vaihtaa päätankin sisällä olevan polttoainesuodattimen, halusin ajaa tankin mahdollisimman tyhjäksi. Näinpä annoin bensan loppua ja laskin sitten hieman lisätankista päätankkiin bensaa loppumatkaa varten.
Parin tunnin ajamisen jälkeen saavuimme Hoikkalammen kodalle jossa pidimme tauon ja söimme vähän eväitä. Tulia siellä ei ollut ja koska mekään emme olleet makkaraendurolenkillä, jätettiin tulet tekemättä. Viimeistään tässä vaiheessa varmistui että olin varustautunut ajeluun huolimattomasti: Olin pukenut päälle liikaa ja vielä sellaisia vaatteita joissa kosteus ei siirry pois joten olin aivan hiestä märkä. Lisäksi olin varannut liian vähän juomista, paluumatkalle ei jäänyt juuri mitään ja jano oli valmiiksi jonkinmoinen.
Paluumatkaa leimasi myös pehmentynyt kelkkauran pohja, pyörä alkoi mutkitella ja varsinkin edellä ajaneiden renkaanjälkien vuoksi piti olla koko ajan varuillaan ja hidastaa nopeutta entisestään. Tilanteilta vältyttiin lähes koko reissun, Artolla lipsahti kaksi kertaa pyörä mutkan jälkeen ulkokaarteen puolelta pehmeälle ja sitä piti nostaa sieltä kovalle alustalle. Minä järjestin reissun ainoat kipit: tulomatkalla pehmeällä uralla yhdestä nypystä alas tullessa sattui eturengas pehmeään kohtaan jossa oli lisäksi jomman kumman edellä ajaneen renkaan ura ja siitä sitten lähdettiin sivuun ja pois kovalta alustalta. Aluksi vaikutti että pyörä ei kuitenkaan uppoa vaan saan ohjattua takaisin kovalle mutta lopulta etunen upposi ja minä lensin tangon yli lumeen. Ei vahinkoa pyörälle eikä miehelle joten pieni pätkä videota, pyörän nosto ja matka jatkui.
Miika ja Arto saivat paluumatkalla odotella menomatkaa pidempään aina pysähdyksissä ennen kuin minä ehdin paikalle ja jonkin verran hymyilyä aiheutti se fakta että paikallaan seisoskellessa hihansuista valui vettä (hikeä)…eli ihan jonkin verran olin hionnut ajaessa. Kyllä tämä tosiaankin kävi treenistä!
Noin kolmen ja puolen tunnin lenkki siitä lopulta muodostui vaikka matkaa ei tullutkaan kuin noin 70 kilometriä. Tämä oli huikea talvikauden lopetus, nyt on aika valmistautua kesäajokauteen. Ohjelmassa lähipäivinä on tosiaan bensansuodattimen vaihto tankkiin, takaiskarin jousen vaihtaminen jäykempään (samalla tarkoitus asentaa esijännityksen säädin) ja renkaiden vaihto kesäkumeihin. Lisäksi tankorukkaset voinee vaihtaa pois ja laittaa tilalle kahvasuojarautoihin muoviset ilmanohjaimet/suojat.
Kiitos Arto ja Miika huikeasta surautuksesta!
Leave a Reply