Savolaisia surautuksia moottoripyörillä - Random adventures on motorcycles

2017 GS Trophyt

GS Trophy Lake Onega 2017 pv2

Nukuimme siis kaksi tuntia ja nousimme ylös etsimään aamupalaa ennen kuin lähtisimme hakemaan pyörää.

Video, Samin haastattelu aamutuimaan: https://youtu.be/A6Q3962GgY4

Hotellin aamupala näytti vähän omituiselle sekä kovin suppealle ja siitä olisi pitänyt maksaa ekstraa joten päädyimme hakemaan taksilla eväät miliisien luokse mentäessä. Asiointi onnistui hotellin ravintolassa hienosti respasta soitetun puhelun turvin. He soittivat henkilölle, nimeltään Marina, joka osasi myöskin suomea. Sami sopi Marinan kanssa, että hänen tulkkauspalveluita voitaisiin käyttää pitkin päivää. Hän tunsi myöskin jonkun korjaajan, joka tulisi auttamaan meitä tarvittaessa pyörän kanssa jos tarpeen.

Video, Samin haastattelu miliisien pihassa: https://youtu.be/OLQMONidqe8

Vladimirin piti käydä vähän miliisintöitään hoitamassa, mutta sen jälkeen hän lähtisi viemään meidät hänen tallilleen jossa voisimme korjata Samin pyörää. Tulkkaus onnistui tällä kertaa hienosti, kun otettiin taasen kaiutinpuhelu Marinalle.

Muutaman minuutin kuluttua Vladimir tulikin takaisin ja lähti viemään meitä verstaalle. Pyörän kyydistä ottaminen sujui varsin mainiosti ja sen jälkeen Vladilla olikin kiire jo käymään töissä. Hän sanoi palaavansa muutaman hetken kuluttua takaisin. Aloimme siis kahdestaan kasaamaan pyörää.


Kun Vladi palasi, Mika lähti hänen kyydissään takaisin kohti hotellia. Sovittiin että Vladi heittää minut taksiasemalle, josta pääsen menemään sitten hotelliin hakemaan oman pyörän ja akkulaturin verstaalle. Pääsin näin siis matkustamaan ihka oikeaan miliisin Uaziin sikaosastolle. Taksiasemalla saimme huomata, ettei ovi enää auennut. Pitkän säätämisen ja kevyen väkivallan jälkeen saimme oven auki ja pääsin taksilla jatkamaan matkaa hotellille. Täällä taksimatkat kustantaa aina 100 ruplaa eli 1,4€ kunhan vaan liikkui kaupungin sisällä. Aika kätevää ja kohtuullisen edullista.

Kurvailin sitten omalla pyörällä Samin luokse Vladin autotallille Suojärven läpi.

Video, maisemia Suojärven keskustasta: https://youtu.be/onkYFU5slUk

Kasasimme Samin pyörän ja yritimme käynnistää sitä, vaan eipä se laite inahtanutkaan. Vähän aikaa tuumailtuamme Sami soitti Marinalle, jotta voisiko saada sen mekaanikon paikalle. Eipä aikaakaan kun Juri saapui meitä auttelemaan. Miehellä oli kyllä selkeästi tilanne hallinnassa ja oli varmasti ennenkin tyhjennellyt koneita vedestä. Juri antoi meille selkeät ohjeet mitä ruetaan tekemään ja samalla hän hävisi hakemaan osia ja öljyjä. Kerkesimme purkaa pyörää jonkin verran kunnes Juri saapui takaisin paikalle. Mukana oli muutama tonkka öljyä ja uusi öljynsuodatin. Suodatin osoittautui vääräksi, joten vanha puhdistettiin vedestä ja laitettiin takaisin paikalleen.

Pyörän ajokuntoon saattamisessa menikin sitten koko päivä. Ensi töikseen purettiin esiin sytytystulpat, sitä varten joutuu irrottamaan kaikki katteet, moottorin suojaraudat, akun ja akun telineen, ilmansuodattimen jne. Tulppien irrotuksen jälkeen Juri laittoi sylintereihin tulpanreiästä jotain ainetta joka jätettiin sinne vaikuttamaan. Imupuolen ja tulppien lisäksi päätettiin (Juri ohjeisti) tyhjentää pakoputki ja katalysaattori vedestä. Niissä ei onneksi ollut vettä, tavallaan turhaa työtä noin tunnin verran mutta jälkikäteen tuon tekeminen olisi ollut vielä isompi projekti. Samoin tyhjennettiin bensatankki ja varmistettiin ettei siellä tai bensapumpussa/-suodattimessa ole vettä. Ei onneksi ollut.

Video, pajalla pyöräremontin keskellä: https://youtu.be/Ihfa2Xru56M

Moottorin öljyt olivat capuccinoa, aivan kermanväriset. Ja öljymäärä oli mukaan sekoittuneen veden takia kasvanut. Kun öljyt oli vaihdettu ja suodatin pesty, päästiin pyörittämään konetta startilla, ilman sytytystulppia. Nyt Jurin sylintereihin laittama aine suihkusi tulpanrei’istä kuin suihkulähteestä! Muutamaan otteeseen Juri lisäsi ainetta tulpanreiästä ja pyöritti konetta taas hetken starttimoottorilla.

Video, suihkulähde: https://youtu.be/4EYLGV8NZaE

Sitten vaihdettiin öljyt uudestaan (edelleen vedensekaista, olisiko lattea tällä kertaa) ja pestiin suodatin, pyöritettiin startilla konetta ja vaihdettiin öljyt vielä kertaalleen. Eli vasta kolmannet öljyt jätettiin koneeseen, kahdesti laitettiin jotain ”no-name” öljyä ja kolmannella kerralla Motulia. Lopulliset öljyt löytyi 3 vajaasta purkista yhdistämällä joten ihan hyllytavaraa ei taida nuo paremmat öljyt Suojärvellä olla. Lopulta päästiin pyörää kasaamaan ja Mikan hienosti kuumailmapuhaltimella kuivattama (varmaan 4 tuntia kesti kuivattaa) ilmansuodatin saatiin käyttöön. Suodattimesta kyllä huomasi konkreettisesti että ilma alkoi suodattimen kuivumisen myötä kulkemaan läpi, aluksi kosteus esti ilman läpäisyn.

Video(Juri säätää): https://youtu.be/dWlK4RJ5NsQ

Vihdoin kuuden jälkeen illalla pyörä oli kassassa ja toimintakunnossa joten oli siis aika lähteä takaisin kohti hotellia. 

Koitimme saada vielä Vladimirin ja Maxin mukaan illaksi syömään, olisimme kiitokseksi tarjonneet päivällisen, mutta heillä oli vielä työvuoroa jäljellä. Samalla selvisi, ettei kaupungissa ollut oikein mitään ravintolaa, ainoaksi suositukseksi saimme Cafe Smilen. Näinpä lähdimme kahdestaan kohti hotellia miettimään mitä tehdään. Kiitimme kaveruksia ja heitimme hyvästi, ehkä vielä tapaamme. Ystävällistä porukkaa, täytyy sanoa.

Hotellilla suihkun jälkeen päätettiin, ettei lähdetä ainakaan tänään Petroskoihin vaan levätään yksi yö vielä täällä ja aamulla sitten kohti Petroskoita. Mika laittoi viestin Irinalle (Petroskoin majoituksen emäntämme), että saavumme huomenna puolen päivän aikoihin Petroskoihin. Suihkussakäynti olikin mielenkiintoinen operaatio, koska suihkusta ei tullut kunnolla vettä ja se mitä tuli oli ihan ruskeaa suovettä. Näin piti jotenkin säätää peseytyminen osin hanan ja osin suihkun alla. Ehkä ei tullut mitään superpuhdasta.

Päätimme lähteä käymään meille kerrotussa ainokaisessa ”ravintolassa” syömässä. Menimme ravintolaan jalan kun siihen oli vain puolitoista kilometriä matkaa hotellilta. Sieltä saatiin sitten aika vaatimattomat hampurilaiset sekä siiderit ja oluet. Vähän viileä vastaanotto, kun otimme itse jääkaapista juomatkin. Ilmeisesti olisi pitänyt pyytää. Ravintolassa ei osattu yhtään englantia ja listatkin oli vain venäjäksi, onneksi oli kuvat joista sormella osoitimme haluamamme annoksen. Söimme kuitenkin aika innolla hampurilaiset, koska koko päivä oli oltu rahka/yogurtti linjoilla.

Ruokailun jälkeen ostimme vielä vähän iltapalaa ja suunnistimme taksilla hotellille. Söimme pihalla vähän herkkuja ja nautimme vielä toiset viileät juomat. Piha ei ollut järin viihtyisä, mutta parempaakaan paikkaa ei kaupungista tuntunut löytyvän. 

Kohta alkoivat hyttysetkin vaivaamaan, joten siirryimme sisälle hotelliin meidän kerroksen loungeen. Siinä vielä vähän tarinoitiin ja siirryttiin sen jälkeen nukkumaan.

Vaikka päivän aikana ei ajettu ollenkaan niin kyllähän tämä aikamoinen kokemus oli, voisi jo varmaan alkaa kutsumaan tätä reissua oikeaksi seikkailuksi. Saatiin vähän vinkkejä seuraavaa kertaa varten. Lisäksi Samin työkalusetti tuli koekäytettyä kattavasti, melkein kaikki tarvittava löytyi ja hyvä niin sillä autotallilla ei juuri työkaluja ollut tarjolla. Oikein mukava päivä ja kelikin suosi ulkoharrastuksia.

Leave a Reply