Savolaisia surautuksia moottoripyörillä - Random adventures on motorcycles

2017

Norsun keväthuolto

Mika suoritti keväthuollon. Tarkoituksena oli tehdä vain perushuollot ja jättää renkaiden vaihto toiseen kertaan. Renkaat pitää kuitenkin vaihtaa ennen reissuun lähtöä.

Ensimmäisenä oli tapetilla venttiilien säätö, koska se tehdään kylmälle koneelle. Kopan avattua huomasin, että homman aloittaminen oli virhe. Tuulenpuuskat lennättivät irtoroskia, jotka saattoivat pahimmillaan mennä venttiilikoneistoon. Laitoinkin kopan kiinni ja päätin tehdä homman joku toinen kerta. Eipähän nuista venttiileistä edes kuulu mitään nakutusta, joten säädöt on varmaan kohdillaan.

Venttiilien säätöä.

Öljythän vaihdetaan lämpimästä koneesta, joten konetta lämmittäessä on mukava tarkistella samalla kaasuläppien synkronointi. Ennen synkronointia irrottelin pohjapanssarin valmiiksi irti, nopeaa öljyn vaihtoa varten. Pienen turaamisen jälkeen läpät oli riittävän hyvin synkronoitu. Meinasi mennä homma liian hienoksi nysväämiseksi.

Kaasuläppien synkronointi.

Synkkauksen jälkeen kone olikin jo tulikuuma ja öljyjen tipustus onnistui helposti. En tiedä miten se pitäisi tehdä, ettei öljyä räiskyisi yhtään, vaan kaikki menisi astiaan. Nytkin otin tulpan irti hylsyä kädessä pitäen ja kädessä oli muovipussi suojana. Jäteastiaan oli tietysti jäänyt ilmatulppa kiinni ja öljy meinasi tulvia astian yli. Nopeasti kerkesin avaamaan tulpan, että öljyt pääsivät valumaan jätesäiliöön ja näin isommilta öljyvaurioilta säilyttiin.

Samalla kun paikat oli kuumana tiputin vaihdelaatikon öljytkin. Öljyjen tiputtamisen jälkeen vaihdoin vielä moottoriöljyn suodattimen. Sitten vaan uudet öljyt koneeseen ja vaihdelaatikkoon. Oli vuorossa peräöljyjen vaihto. 

Laitoin perästä öljyt valumaan astiaan ja samalla yritin avata täyttötulpan. Tulppa olikin juuttunut niin tiukkaan etten saanut sitä irti ollenkaan. Yritin vaikka mitä konstia, mutta pikkuräikkä vaan vääntyi ja pakko oli lopettaa yrittäminen. Ihmeellisen tiukkaan oli 23Nm kiritty pultti osannut tarttua. Ilmeisesti terästulppa voi tarttua yllättävän tiukkaan alumiinirunkoon. Kun öljyäminen sekä kylmäspray ei auttanut, niin oli pakko lähteä hakemaan mökiltä lämpöpuhallinta. Ilta alkoi hämärtyä, ennen kuin pääsin takaisin yrittämään tulpan irroitusta.

Lämmittäminenkään ei auttanut irroituksessa.

En saanut tulppaa irti lämmityksestä huolimatta. Konstit alkoi olla vähissä ja tulppa oli todella tiukassa. Harmikseni olin laskenut öljyt pois, joten jotain oli keksittävä, koska ajamaan ilman peräöljyjä ei päässyt. Ainoaksi vaihtoehdoksi jäi kaataa norsu kyljelleen ja tunkea öljyt poistopropun kautta. 

Öljyn täyttö poistopropun kautta.

Sainkin tungettua öljyä noin kolme desiä sisälle, mutta proppua laittaessa osa valui tietysti pois. Virallinen täyttö on 2,5dl, joten varmaan siellä aika lähellä oikea määrä öljyä oli. Sitten vaan norsu pystyyn ja tavaroiden siistiminen. 

Norsu tuntuikin yllättävän kevyelle, liekkö salitreenin tulosta vai oliko veressä normaalia enemmän adrenaliinia. Iltapalalle pääsinkin ennen puolta yötä, joten ihan ei hommasta pyhäkorvausta saanut. 

Norsun nosto.​​

[wpvideo JAa5VEeZ]​

Seuraavana aamuna päätin lähteä uusilla silmillä yrittämään tulpan avausta. Lämmittäminen ja samat temput kuin edellisenä iltana riitti tällä kertaa propun avaamiseen. Sieltä tulvi pikkuisen öljyä, joten kyllä siellä olisi ollut öljyä aika lähelle oikeaa määrä.

Öljyä oli perässä lähes oikea määrä.

Tietysti samalla vaihtui myöskin uusi ilmansuodatin sekä tulpat. Tämmönen huoltosessio tällä kertaa. Sitten pohjapanssari kiinni ja eikun vaan koeajolle, mutta se onkin sitten toinen tarina…

Leave a Reply