Sami ja Aki jatkoivat kevään/alkukesän surautteluita maanantai-illan auringossa. Keli oli mitä parhain, kesän ensimmäisiä aurinkoisia päiviä, ja lämpötila liikkeelle lähdettäessä noin 15 astetta ja vielä kotiintultaessa puoli kymmenen maissa oli noin 7-8 astetta lämmintä. Aurinko toki oli illalla sen verran matalalla että häikäisyn kanssa oli ongelmaa…
Tälläkään kertaa ei suunnattu varsinaisesti uusille alueille mutta tutuilta alueilta oli kuitenkin löytynyt uusia pikkuteitä, ajopolkuja ja polkuja joissa pääsi kunnolla nautiskelemaan kurapyöräilystä. Kaatiksen lenkin kautta päädyttiin uusille urille ja löydettiinkin sopivan kovapohjaista traktoriuraa. Toki pinnassa oli vähän mutaa ja varsinkin Samin täysin loppuun ajetulla takarenkaalla oli pitovaikeuksia. ”Tie” oli kuitenkin mukava ja tekninen ajettava, luonnollisesti pientä harhailua jälleen vaadittiin ennenkuin päästiin läpi seuraavalle oikealle tielle.
Koska reitti oli navissa jälkenä (track), ei opastuksia ole käytettävissä joten pariin kertaan eksyttiin myös tieosuuksilla suunniteltulta reitiltä. Tämä ei tietenkään ole ongelma, usein pikemminkin päinvastoin. Ja joskus tulee vastaan niitä hetkiä kun tie on suljettu puomilla tai ketjulla, niin tälläkin kertaa. Silloin etsitään vaihtoehtoinen reitti ja joskus näin löytyy parhaat urat, kuten tuo aiemmin mainittu traktoriura.
Yksi umpiperä osoittautui pehmeäksi ja kun havainto syntyi sopivasti alamäessä niin vaadittiin jonkin verran jumppaa että päästiin takaisin ajokelpoiselle alustalle.
Välillä mentiin asvalttitietä pitkin myös, Pihkainmäen lähistöllä poikettiin parille ajopolulle/polulle mutta ne oli joko suljettuja tai päätyivät umpiperään kuten padolle josta ei joen yli ajamalla pääse.
Matkan jatkuessa ajettiin ohi soramontusta ja päädyttiin Mikan ja Samin viime kesänä ajaman polun loppupäähän. Tällä kertaa ei tuolle reitille lähdetty sillä Samin muistikuvan mukaan se tulee suoraan talon pihaan ja iltamyöhällä ei haluttu enää mennä paikallisia häiritsemään. Näin ollen suunnattiin kotiin pääosin asvalttiteitä pitkin.
Samin pyörästä tuli se havainto että etuiskareiden öljymäärää täytyy lisätä, talven huollossa öljymäärä jätettiin tarkoituksella vakiota pienemmäksi jotta keula toimisi pehmeämmin, mutta nyt se on liian alhainen ja keula pääsee joissain tilanteissa ”pohjaamaan”.
Matkaa kertyi noin 90km ja aikaa meni tankkauksineen reilu 3 tuntia. Onnellisuuspisteitä kertyi jälleen roppakaupalla!
Leave a Reply