9-10.4.2016 Ensimmäiseksi oli aloitettava pyörän pesulla viime vuoden kurista. Mika aloitteli varsinaiset huollot helpoilla öljynvaihdoilla. Edellisestä huollosta on päässyt kulumaan jo näemmä kymppitonni. Näinpä ensimmäiseksi perä ja laatikko sekä kone saivat tuoreet öljyt. Samalla vaihtui tietysti myöskin öljyn- sekä ilmansuodattin.
Seuraavaksi olikin edessä aavistuksen haastavampi työ: laturinhihnan vaihto. Hommasta haastavan teki kaatumaraudat. Muutoin ongelmaa ei varmaa olisi, mutta kun raudat on joutunut tositoimiin niin ne irrotettuani niiden muoto muuttui. Raudoissa oli siis aika voimakkaat jännitykset, jotka laukesi pultit irrotettuani. Raudat koostuvat monesta osasta, jotka on kiinnitetty pulteilla toisiinsa. Niiden takaisin saaminen kahdella kädellä ja jaloilla oli haastavaa. Harmillisesti en päässyt ottamaan enää kuvaa kun laittelin rautoja paikalleen hyödyntäen kaikkia raajoja. Rautojen irrottamisen jälkeen hihnanvaihto ja kiristys oli suhteellisen helppo homma. Hihna olikin päässyt todella huonoon kuntoon ja olisi varmasti kauden aikana luopunut tehtävästään.
Tähän väliin tein sitten pari helppoa perustehtävää eli venttiiliensäätö sekä kaasuläppien synkkaus sekä tietysti tulppien tarkastus. Näissä toimissa ei ollut mitään erikoista, vähän pientä kikkailua ja ahtautta aiheuttaa kaatumaraudat sylinterien edessä. Sylinterikopat mahtuvat just ja just avaamaan ilman rautojen irroitusta.
Seuraavaksi ajattelin puhdistaa startin, kun se vähän kurahtaa käynnistäessä. Kurahtamisen syy on startin likaantuminen kytkinpölystä. Ja kun kytkin alkaa kulua, myös pölyä tulee reilusti. Puhdistaminen olikin tuttu homma viime kesältä. Muuten homma on helppo, mutta startin akselin sokan irroitus puutteellisilla työkaluilla on hankala. Siitä tulikin muisto etusormeen kun meisseli vähän lipesi. Onneksi rouva tuli hommaan avuksi ja sokka saatiin yhteistuumin irti. Ruuvipenkki olisi myös hyvä apu tässä toimenpiteessä. Puhdistus ja paikalleenlaitto olivat sitten helppoja työvaiheita. Bemmun omasta sarjasta löytyy työkalu sokan paikalleen löyntiin. Jos joku tietää miten helpoiten saa sokan irti, vihjeitä otetaan vastaan.
Huoltotehtäviin tällä kertaa kuului myös öljysilmän vaihto. Silmä oli muuttunut niin sumeaksi, ettei siitä näe läpi. Irroittaminen kävi kohtuullisen helposti. Ruuvi vaan silmästä läpi ja muovit särkemällä meisselillä silmää tonkimaan irti. En tiedä miten tämä virallisesti irroitetaan. Eihän se siitä meinannut irrtota, joten otin rengasraudan avuksi. Eli voimaa tarvittiin aika rutosti irroitusvaiheessa. Uuden asentaminenkaan ei mennyt ihan putkeen vaikka laitoin voidetta tiivisteeseen ja käytössä oli oikean kokoinen hylsy löymäaseena. Ehkä vasaran korvaaminen kirvellä ei ollut paras vaihtoehto, mutta tässä tapauksessa se oli pakollinen. Olisi varmaan kannattanut lämmittää lohkoa ennen asennusta. Silmä jäi aavistuksen vinoon, mutta näytti pysyvän paikallaan myös testilenkin ajan. Saas nähdä pysyykö koko kauden? Tilasin varmuudeksi yhden uuden silmän ja sijoitan sen huoltoboksiin kulkemaan mukana seikkailuissa.
Kytkimen luistamisen vuoksi oli vielä toivotaantoivotaan osastolla kytkimen pääsylinterin vaihto. Sinällään pikkujuttu, mutta eihän senkään sokka meinannut mennä takaisin paikalleen. Aika pirullinen laitettava. Sitten kun olin viilannut sokkapihtien kärjet lyhyeksi sain kuin sainkin sokan paikalleen. Hommaa olisi avittanut otsalamppu ja pari pientä meisseliä, niitä vaan ei ollut käytettävissä.
Toimenpiteiden jälkeen kävin pienellä koeajolenkillä. Siellä kävi heti selväksi, ettei pääsylinterin vaihtaminen auttanut mitään kytkimen luistamiseen. Kytkin luistaa iloisesti jo kolmosvaihteella. Pistin samantien kotiin tultua tilaukseen motonetista uuden kytkinlevyn. Saas nähdä minkälaiseksi sellainen levy osoittautuu. Mieli tekisi keraamista levyä, mutta sen hinta on kymmenkertainen tarvikelytkimeen verrattuna. Jää toistaiseksi vaan haaveeksi.
Ennenkuin kautta pääsee aloittelemaan on edessä vielä kytkinremontti. Onneksi se on jo tuttua hommaa viime kaudelta. Kun sitä tekee iltaisin, on siihen syytä varata vielä muutama viikko aikaa. Varsinainen kauden avaus saa siis odottaa, onneksi kelitkin ovat olleet vielä aika kehnot. Polte tien päälle kuitenkin on ja onpa ensimmäinen retkikin jo hyvässä suunnitteluvaiheessa.
Kauden alkua odotellessa…
Leave a Reply