Vuoden suurimpaan tapahtumaan eli GS Trophy Savo-Karjala 2015:a saatiin tällä kertaa mukaan kaikki aktiiviset jäsenet. Trophyyn osallistuvat näin ollen Mika ja Sami. Osallistujat muodostavat yhden joukkueen, joten varsinaista kilpailua ei tänä vuonna tultane näkemään.
Syksyn Trophylle varattiin aikaa koko viikko ja ajankohdaksi sovittiin jo hyvissä ajoin vko40. Alkuperäinen tarkoitus oli että lähdetään viikoksi ajelemaan Naruskan ja Tulppion suuntaan ja samalla kierrättäisiin Kemin huoltotie. Vaihtoehtona Naruskalle väläyteltiin Mikan ja Petterin kesän reissun osittaista uusintaa.
Suunnitelmat laitettiin kuitenkin uusiksi sillä haluttiin keskittyä pitkien siirtymien sijaan itse asiaan eli metsäpoluilla hikoiluun. Liekö myös Mikan pyörän kytkimen oireilu vaikuttunut, mutta päätettiin suunnata keula mökkien ympäristöön Savo-Karjalan alueelle. Tarjolla on kokonaan testaamattomia alueita Polvijärven suunnalla sekä uusia reittejä tutummalla alueella Vehmersalmen seuduilla.
Suunnitelman muutoksesta huolimatta odotukset ovat korkealla ja reiteille on löydetty haastavia osuuksia mukavasti. Missään kohtaa ei juuri isoilla sorateillä saati asvaltilla käydä. Reittien tekoon on todella innostuttu ja vaikka se vie aikaa niin toivottavasti työ palkitsee kun viimein päästään matkaan.
Nyt vaan toivotaan että Mika saa pyörän kuntoon…
Kaikenkaikkiaan koko GS Trophy Savo-Karjalan ideana on ajaa paljon mutta kiireettä. Eli niin että aina voidaan fiiliksen mukaan käydä katsomassa hyvältä näyttävät tiet ilman että tarvitsee kellosta katsoa milloin pitää olla takaisin…hyvää vastapainoa kiireiselle arjelle!
La 26.9. Suunnittelua ja valmisteluita
Mikan pyörä on kunnossa, joten suunnittelu on voitu edistää. Reitit alkavat olla viimeisiä silauksia vaille kunnossa. Haastavimmat paikat reiteillä on haettu pääosin maastokarttojen pohjalta, joten yllätyksiä on tiedossa. Vehmersalmen suunnalla on reittien lisäksi tarkoitus rakennella ajoharjoittelurata eli ohjelmaan saadaan aitoa GS Trophy henkeä. Ajoharjoittelun pohjustukseksi on varattu aiheeseen liittyvä opetusfilmi. Vehmersalmen tukikohta on myös varustettu valmiiksi ruoalla ja juomalla.
Sami vielä viilasi Polvijärven suunnan reittejä edellisyönä puoli kahteen saakka. Nyt reittejä on yhteensä noin 500km verran ja siitä asvalttia todennäköisesti alle 20km ja isoa soratietä ehkä saman verran, loppu pieniä hiekkateitä, metsäautoteitä, ajopolkua, traktoriuria ja polkuja, luonnollisesti osa noista entisiä sellaisia eli umpeenkasvaneita osuuksia on luultavasti myös tarjolla. Vastassa on myös kaikenlaista maastoa ja mäkiä jne. Odotukset ovat huipussaan!
Valmistelut tuppaavat jäämään tälläkin kerralla vähän viime tippaan, molemmilla on alla väärät renkaat eli nappuloiden allelaitto on edessä. Pakkaaminen samoin on yhtä hyvässä mallissa kuin savolaiset projektit aina: ”alottamista vaelle valamis”.
Su 27.9. Valmistelut jatkuvat
Sami sai renkaat vaihdettua sunnuntaina aamupäivällä, Mikalla homma on jäämässä maanantaiaamuun. Lisäksi päänvaivaa Samille aiheutti Navi: reittien ja jälkien kopionti basecampista naviin näennäisesti onnistui hyvin mutta navista löytyi vain osa reiteistä ja ei yhtään jälkeä. No taistelujen jälkeen homma taitaa nyt pelata kun matskut on muistikortilla ja sieltä ladataan vain tarvittavat osat kerrallaan naviin.
Pakkaaminen on edelleen aloittamatta…
(ks. 28.9. Maanantai)
4 Pingbacks